Thursday 11 January 2018

Ayam Goreng Kunyit

ayam masak kunyit

Setelah lahir anak ke-4, barulah sampai seru untuk melayan blog ni. Tiba-tiba pula berminat nak memblog. Puncanya, kelahiran anak ke-4 Wan Nur Wafa. Setelah isteri tercinta selamat melahirkan cahaya mata yang terbaru ini, semangat memasak terus membuak-buak. Mana tidaknya anak dah semakin ramai, ibunya berpantang jadi bapaknye lah incharge di dapur. ada 4 mulut nak disuap, takkan nak beli bungkus selalu. Disamping itu dah dapat perjanjian dengan isteri, isteri kata tukar rutin harian, seblum ini bapak jemur kain atau lipat kain dan ibu memasak. Sekarang isteri sibuk menyusu si Wafa, agak rumit nak ke dapur. Jadi bermulalah rutin memasak sepenuh msa setiap hari.
Lauk permulaan untuk blog ini ialah Ayam Goreng Kunyit, inspirasi kedai Tapaw Station, Pandan Indah.

Berikut ialah bahan-bahannya

Isi ayam dipotong dadu
bawang putih dan cili api diketuk, bawang merah dihiris, kacang panjang, sebiji karot dipotong memanjang
Gaul garam dan serbuk kunyit pada isi ayam tadi
panaskan minyak masak (nampak banyak, tapi saya suka masak terendam, terpulang)
goreng sebentar dalam 3-5 minit, kalau nak lembut dalam 3 minit aje. Tapi saya nak garing sedikit
setelah ayam masak seperti yang dikehendaki, masukkan semua sayuran tadi dan masak sehingga layu. Agak-agak je, saya goreng dalam seminit.
gaul hingga rata dan boleh lah diangkat dari kuali dengan menggunakan penapis menggoreng dan toskan minyaknya.
ayam masak kunyit
inilah hasil kejadiannya.
yummmy, makan dengan nasi panas dan sedikit sayur lemak fucuk dan suhun semalam. terangkat. Sofia dan Akif makan tak pandang kiri dan kanan. Muhammad pulak jenis makan nasi je, jenuh nak suruh makan lauk. Tapi semua suhun dia bedal. Alhamdulillah. tengah pikior nak masak ape pulak esoknye ni.

No comments:

Post a Comment

Kurma Ayam

Muhammad memang cerewet bab makan dan adakala dia makan dan adakalanya dia tak suka. Tapi kalau gulai kurma ayam atau daging yang dilet...