Thursday 18 January 2018

Ikan Cencaru Bakar dan Taugeh Tumis Air

COMBO HARI INI


Hari ini combo lagi. Masak benda senang je. No fancy cooking, just plain home cook.


 Ikan cencaru digaram kunyitkan. Dibalut dengan daun kunyit,kalau ada daun pisang pon boleh. Dan dibakar diatas pemanggang ajaib. Kalau di kampung, boleh hintu kayu api, lebih aroma.


Bahan tumis taugeh, 4 biji hirisan bawang kecil, 2 biji bawang putih,sebiji cili hidup.


Untuk sambal kicap,4 biji bawang kecil dimayang, 2 biji cili api dipotong kecil


Segenggam ikan bilis, direndam ayor paneh (rendam ayor paip pon boleh), taugeh dan 2 ketul tauhu lembut. Tauhu ni rupa-rupanya ada 2 jenis tekstur. Ada tauhu biasa, dan tauhu lembut. Tauhu lembut ni memang sedap dari tauhu biasa pasei teksturnye lembut, harga pon mahei sedikit dari tauhu biasa.



Tumis Bawang kecil,bawang putih dan ikan bilis hingga layu dan masukkan cili hiris.
 
Nak lebih terasa, letak kiub ikan bilis seketul, lepas tu masukkan air. Air ni kena agak-agak tapi jangan terlebih, nanti kuah cayor dan tak 'kick'. Ikan cencaru pulak sedang dipanggang dekat sebelah.


 

Dah menggelegak, masukkan taugeh dan kucai. Renih sekejap dengan api besar, sekadar sayur jadi layu, gaul kena perlahan kalau tak hancor luloh tauhu tu, bolehlah ditutup apinye. Pasei kita dah pakai kiub ikan bilis, tak perlu garam lagi, mild je. Tapi kalau rasa tak sampai, kena letak dalam setengah sudu garam nak bagi ngam, ikut ler tekak memasing, adjust sampai dapat. Rasa masin bergantung juga pada jumlah air yang diguna.


Teman pakei kicap Pekat dan Masin Jalen, ceroye dalam peti ais, limo tak mandang. Pakei yang ready made pon boleh, yang dalam botol tu.

Taugeh Tumis Air

Bancuh kicap manis dan masin dengan bahan hiris tadi dan 'tune'kan asamnye.


Dah siap weh. Senang dan mudah.





 

No comments:

Post a Comment

Kurma Ayam

Muhammad memang cerewet bab makan dan adakala dia makan dan adakalanya dia tak suka. Tapi kalau gulai kurma ayam atau daging yang dilet...