Tuesday 16 January 2018

Roti Celup Tepung


Pagi ni nampak jam baru pukul 6.10, baru lepas solat subuh. Tengok gaya macam sempat nak bekalkan anak-anak dan isteri sebelum pergi sekolah. Semalam ada beli roti sebuku, terperasan pulak dalam FB, ada hamba allah ni buat roti goreng tepung pakai tepung Bestari. Rasanya ada lagi tepung Bestari dalam bekas. Tengok-tengok cukup untuk satu bancuhan, terus bersilat kat dapor.

Bancuh tepung bestari dalam 3 sudu besor dengan ayor masak, teman adjust sikit letak sesudu McCormick Garlic powder. Kelikatan tu agak-agak tak cayor sangat tak pekat sangat sedang-sedang.
Roti tadi dipotong 4, kalau nak lawa buang kulitnye.

Roti tadi dicelup macam kite menggoreng tempura, bior dia salut rata roti tu.

roti celup tepung

Goreng dengan api sedang, kalau perlahan dia jadi serap minyak, terlebih panas hangus dan roti tak masak cantik. Kalau betul suhu nya, salutan akan garing disamping Tepung Bestari tu memang kalau buat kan jadi rangup.

roti celup tepung

Resepi ni senang bebeno pada teman, sedap pon sedap dan ringkas, budak sekolah pon boleh buat. Kena rajin je cho,yeop,yong. Wife kata sedap dan anak-anak makan sampai habis. Berlapik le perut deme sikit.


No comments:

Post a Comment

Kurma Ayam

Muhammad memang cerewet bab makan dan adakala dia makan dan adakalanya dia tak suka. Tapi kalau gulai kurma ayam atau daging yang dilet...